Grupp – Skridskoskolan

Information

Huvudansvarig tränare för skridskoskolan

Skridskoskolan

Sofia Thörn

Vid eventuella frågor / funderingar kring skridskoskolan ber vi föräldrarna kontakta huvudansvarig Sofia Thörn, antingen via SMS  på tel. 0733 911973 eller via mail på ss.ks@tyringeks.se.

Vi ber er respektera att Sofia inte önskar bli kontaktad via FB Messenger och att hon inte kan ta telefonsamtal utan emotser SMS eller e-post.

Nyheter

Allmän information

Varje höst startar vi vår skridskoskola. Den är till för de som vill prova på skridskoåkning samt de som vill lära sig lite mer för att sedan åka i tävlingsgrupperna. De barn som inte kan ta sig själv över isen bör ha med en förälder på isen de första gångerna men annars finns det inga kunskapskrav för att få prova på skridskoåkning.

Våra tränare arbetar mycket med att barnen ska våga vara på isen och känna sig trygga samt naturligtvis lära sig olika rörelser. Leken är grunden för träningen. Det handlar t ex om att själv kunna resa sig efter att man ramlat, åka med båda benen, stanna utan att använda sargen, åka framåt, åka bakåt, hoppa på isen, åka på ett ben, åka som ”köttbulle”, åka ”t-släp” och åka ”flygskär”. Det finns olika grupper inom skridskoskolan efter hand som barnen lär sig och utvecklas. Ni kan läsa mer om de olika märkena nedan.

  • Resa sig själv
  • Marschera i slalombana
  • Bublor stilla
  • Röra tårna (miniköttbulle)
  • Safety knee

Utrustning och Klubbkläder

Skridskor och övrig konståkningsutrustning 

Efterhand som åkaren klarar mer avancerad åkning krävs också bättre utrustning. Detta gäller i synnerhet skridskorna! Tyvärr finns ”riktiga” konståkningsskridskor och övrig specialtillbehör till konståkningen normalt inte att köpa i vanliga sportaffärer. Däremot finns ett antal butiker som har specialiserat sig på konståkningsskridskor och övriga konståkningsprylar, se under Länkar.

Gängse konståkningsskridskomärken är exempelvis Edea, Risport, Graf, Gam, Jackson m fl. Samtliga tillverkare har olika modeller som är tänkta främst för olika kunskapsnivåer. Modellen bör med andra ord väljas utifrån åkarens utvecklingsnivå. Ju mer avancerad åkarens teknik blir desto hårdare skridskokänga behövs. En nybörjare däremot vill få svårt att åka med en hård skridskokänga. Hör gärna med tränarna samt konståkningsbutikerna. 

Kläder

  • varma kläder som är smidiga och ger full rörlighet (jeans är för tajt och blir väldigt kallt när man blir blöt)
  • fodrade fritidsbyxor, träningsoverall, underställ, polotröja, fleece
  • vantar!

Hjälm / huvudskydd

  • obligatoriskt med hjälm (aktivitetshjälm eller hockeyhjälm)
  • viktigt att hjälmen sitter stadigt
  • sätt en lapp med barnets förnamn fram på hjälmen för att underlätta för våra tränare

Ombyte

  • barnen byter om i omklädningsrum bakom spelarbänkarna

Skridskor

  • passa foten (får inte vara för stora!!!) och sitta stadigt 
  • stadig skridsko med kraftigt skaft – skaftet får inte se ut som en vissen tulpan

Snörning

Kängan ska snöras så att det ”känns bra” på foten. Knyter man skridskorna för löst bildas det veck på skaften och det gör det svårt att hålla vristen rak. För hård snörning stoppar blodflödet, vilket gör att man fryser lättare och får ont i fötterna. Bäst är det att snöra åt lite hårdare från tårna till vristen (dra åt ordentligt just vid vristen!) och därefter ev något lösare uppåt benet. Barnet ska kunna röra på tårna.

Slipa skridskorna

Det är viktigt att skridskorna är välslipade. Det är skillnad på att slipa skridskorna för att åka konståkning eller att spela ishockey. Kontrollera skärpan genom att dra med tumnageln över skenan, en vass skena ”hyvlar” nageln. Intervallen mellan slipningarna beror på hur ofta barnet åker, vilken typ av träning man gör, hur man sköter sina skridskor m.m.

Skötsel av skridskor

  • torka av skenorna efter varje träning
  • använd skridskoskydd av hårdgummi
  • gå aldrig med skridskorna utan skridskoskydd
  • låt skridskorna torka ordentligt efter ett träningspass
  • förvara skridskorna utan skydd (eller med mjuka skydd)
  • spola av de hårda skydden under rinnande vatten ibland och borsta eventuellt med en borste för att få bort allt som samlas i skårorna
  • håll skridskorna välslipade och kolla att skruvarna sitter ordentligt

Övriga hjälptränare för skridskoskolan

Kommer inom kort…